Látni és látszani

2683759153_6975a03e7aA téli időszakban különösen fontos a látni és látszani szabály. Sokan sajnos úgy tekintenek a világításra, mint kötelező KRESZ tartozék, meg kell a bringára, mert kéri a rendőr, de ez nagyon rossz hozzáállás. A kerékpáros nagyon fürge, így képes a gyors hely- és irányváltozásokra, ha ezt nem veszi észre időben a mögöttünk haladó, akkor nem tud időben kikerülni és általában mi húzzuk a rövidebbet. Mind elöl, mind hátul fontos, hogy megfelelően ki legyünk világítva. Magunk mögé ugye nem látunk, ha szemből érkezik, mondjuk, egy autós akkor őt ugye elég jól észrevesszük sötétben is, de fordítva ez már nem feltétlenül igaz.

Világítás vásárlásánál fontos tudni, hogy mire és hol fogjuk használni kerékpárunkat? Ha csak városban kerékpározunk majd, ott is többnyire olyan helyen, ahol van közvilágítás, akkor elég egy közepes fényerejű első, hátsó villogó. Ezek leginkább a jó láthatóságot biztosítják, jól szórják a fényt minden irányba, ezért nem is látunk velük.

220139
220141

(A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Ha érintünk olyan helyeket is, ahol teljesen sötét van, akkor már érdemesebb erősebb fényerejű lámpák után nézni. Hátsó lámpákból léteznek 0,5W vagy akár 1W teljesítményű leddel felvértezett darabok is, ezek igen brutális fényerőt produkálnak. Itt jegyezném meg, hogy ezeket nem ildomos villogó funkcióra váltani, inkább a folyamatos üzem javasolt, mivel ezek nagyon vakítanak, így zavarva az autósokat. Sokan mondják, hogy annál jobb, így biztosan észre vesznek. Igen ám, de gondoljunk csak bele, mi sem szeretnénk, ha minden autós villogó refivel jönne velünk szembe, arról nem is beszélve, hogy ez már a balesetveszélyes kategória.

440040

Első lámpákból már kicsit összetettebb a dolog. Minden első lámpa fókuszált fényt ad (némelyik fókusza állítható is), az gyártótól függ, hogy milyen formában terít. Vásárlás előtt érdemes kipróbálni, mert némelyik lámpa látszólag nagyon erős fényt ad, de vagy azért nem látunk velük, mert rossz a színhőmérséklete (kékes fényt ad), vagy rossz formában teríti a fényt.

260068220149 220196

 (A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Léteznek elemes és akkumulátorról működtethető darabok. Előbbiek elegendő fényerőt adnak országúton való tekeréshez, városi közlekedéshez, de ha szeretnénk éjszaka erdőben kerékpározni, akkor ahhoz már komolyabb, külső akkumulátorról működő darabokat érdemes nézni. Ezek igen nagy fényerővel, jó terítéssel és színhőmérséklettel rendelkeznek, szinte nappal fényt varázsolnak az éjszakába. Ezeknek lényegesen rövidebb az üzemidejük, de hát valamit valamiért! Viszont ezek használatát városban csak megfelelő körültekintés mellett ajánlom, mert nagyon vakítanak, tudni illik, nem csak lefelé világítanak, hanem felfelé is! Többnyire erdőbe tervezték őket, ahol ugye sok belógó ág lehet, ezért szórják jobban a fényt, mint például az autók reflektorai. Ezeket a lámpákat többnyire sisakra is lehet rögzíteni, így arra fognak világítani, amerre nézünk.

440199 12HANphotologo

(A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Mostanában kezdenek elterjedni a beépített akkumulátorral, USB-ről tölthető lámpák, lámpa szettek. Ezek szinte minden esetben kiváló fényerővel rendelkeznek. Üzemidejük nagyon változó, töltésük is megszabott, ezért inkább városi kerékpárosoknak javasolnám, túrára elemes lámpákat válasszunk.

4615114395_216x310 Infini Lava i260 Light Set Large

(A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Az eddig említett lámpák mindegyike ledekkel van felszerelve. Közös tulajdonságuk a hosszú élettartam és üzemidő, nagy fényerő, kis fogyasztás mellett. A hagyományos izzós lámpák szerencsére már kimentek a divatból, bár a dinamós rendszereknél még tartják magukat.

Rögzítésükre számos fifikás megoldás létezik, ez gyártónként, sőt ezen belül típusonként is sokszor eltérő, nem csereszabatosak! Itt jön megint képbe az a mondás, hogy minél olcsóbb valami, a végén az lesz a legdrágább, ugyanis az ismert márkák lámpáihoz ( Cateye, Sigma, Smart, Blackburn, BBB,stb..) lehet csak külön konzolokat kapni, ha például megsérülne egy esésnél. Amennyiben nem sajnáljuk a kicsit több pénzt egy jó minőségű lámpára, akkor az biztosan hosszú évekig kiszolgál minket és az elemekkel is jobban bánnak (kisebb fogyasztás).

cateye-H34-med Cateye-SP-MODEL-Flex-Tight-Bracket-SP-11

(A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Amit még nem említettem, azok a szilikonos lámpa néven emlegetett darabok. Ezeket előszeretettel használják városban, mert kicsi, praktikus, sok színben elérhetőek, elég jól viselik a külső behatásokat és nem mellesleg igen aprók, nem rontva így a kerékpár összképén. Ebből sajnos vannak egy ledes, nagyon gyenge fényerejű darabok, ezeket érdemes kerülni, már csak a KRESZ miatt is, mert ugye legalább 100 méterről láthatónak kell lenniük, ezek sokszor szerintem a 10 métert sem ütik meg.

Cateye-NIMA-2-Light-Set-Bike-Light-Sets-AW14-CA490NIMA2SB221054 clickcombo_black_new_1

(A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Fontos még megemlíteni, hogy a lámpákat/villogókat nem csak a kerékpáron, de magunkon is rögzíthetjük!

Infini-rear-light-2

Amiről még szólnom kell, azok a dinamós/agydinamós világítások. Ezek leginkább trekking, city kerékpároknál terjedtek el. A régebbi a hagyományos dinamós rendszer, mely szerencsére már csak az olcsóbb kerékpárokon található meg. Mai viszonylatban igen gyenge hatásfokkal rendelkezik. Alapvető baj, hogy az energiát a külső gumi forgó mozgásából nyeri. Ennek több hátránya van: Ha a gumi oldalfala nincs bordázva ott, ahol a dinamó tetejével érintkezik, akkor az könnyen kikopik, tönkretéve azt és a dinamó is csúszni fog rajta, így elég bizonytalan lesz a világításunk, amin az estleges nedves időjárás csak ront. Zajos a működése, az ellenállása pedig jelentős, visszafogja a kerékpárt menet közben. Az ehhez tartozó lámpák ráadásul még hagyományos izzóval szereltek, ami szintén nem a nagy fényerejéről híres. Előnye, hogy olcsó és elemeket sem igényel.

104Dynamo-Lighting-Sets-1603-

Ennek egy jobb verziója az agydinamós világítás. Itt a dinamó már nem a gumi oldalával súrlódik, hanem az első agyba van beépítve. Működése gyakorlatilag hangtalan, a kerékpárt csak nagyon kis mértékben fogja vissza, szinte észre sem lehet venni. Bekapcsolása is egyszerűbb és tisztább, az első lámpán van általában egy kis kapcsoló, ami az első és hátsó lámpát is kapcsolja. Ezek többsége már ledes lámpákkal érkezik, a legjobbakban pedig van egy úgynevezett álló helyzeti fény is, mely annyit takar, ha nem mozog a kerékpár, akkor is világít még pár percig a lámpa. Ez egy jó rendszer, de utólag kiépíteni igen drága, sajnos a kábelezés még itt is sérülékeny, bár ez könnyen javítható, és jelentősebb súlyhátránya van az elemes/akkus világításhoz képest. Annak éri meg beruházni ebbe a rendszerbe, aki sokat megy sötétben városi körülmények között, vagy esetleg egy aszfaltos túrán.

brompton-shimano-dynamo-front-wheel-and-light-set-80064

Ha már a világításról beszélünk, ejtsünk szót an láthatóságról is. A KRESZ előírja az első-, hátsó- és küllőprizmák elhelyezését is a kerékpáron. Az elsőnek értelemszerűen fehérnek, a hátsónak pirosnak, a küllőn lévő prizmáknak pedig borostyán sárgának kell lenniük. Utóbbiból minimum 2 darabnak kell helyet foglalnia az első keréken úgy, hogy az jobbról és balról is látható legyen. Amennyiben kerékpárunk fényvisszaverő csíkkal ellátott gumikkal van felszerelve, akkor ezek kiválthatják a küllőprizmákat. Sokkal elegánsabb megoldás és végre elfogadott a küllőre helyezhető kis fényvisszaverő csövecske. Ezeket különböző módon variálhatjuk a bringán, sokkal stabilabb, mint a hagyományos prizma és még jól is néz ki.

lightweights-reflectors-for-bicycles1 220047

(A képekre kattintva elérheti az adott terméket a Webshopunk-ban)

Városon kívül, rossz látási viszonyok mellett, vagy éjszaka hordanunk kell a láthatósági mellényt is. Ezt sokan nem szeretik, de szerencsére erre a gyártók hamar rájöttek és különböző, dizájnos, jobban szellőző modelleket dobtak a piacra.

LÁTNI ÉS LÁTSZANI!

Jó tekerést! :)
-NN-

maxresdefault